Mis oleks, kui reisijast saaks piloot?

Text: Toomas Uibo, Nordica kommunikatsioonijuht Photos: Unsplash, Adobe.stock Published: 01/08/2019

SEDA KÜSIMUST ESITADES kangestub nii mõnelgi meist silme ette mõne Hollywoodi märulifilmi stseen, kus pärispiloodid on antikangelastega rüseluses viga saanud ja võimetud lennukit juhtima. Asemele peab tormama mõni vabatahtlik reisija, et päästa kangelaslikult 300 pardalolevat inimest. Lennundusajalugu ei tea paraku selliseid olukordi, kus reisija oleks päästnud reisilennuki fataalsest õnnetusest. Kui raske on reisijal ikkagi piloodiks saada?

Adobe Stock nordica flynordica 980x500
Adobe Stock nordica flynordica 980x500.

Piloote jaotatakse erinevatesse kategooriatesse. Laias laastus võime lahterdada neid ameti- ja erapilootideks, edasi liinipilootideks jne. Elukutselised piloodid on sellise ettevalmistusegs, mis lubab selle tööga endale elatist teenida. Erapilootidel on õigus lennata oma vajaduseks ja võtta pardale ka reisijaid, kuid teha seda tasuta. Üldjuhul lendavad erapiloodid väikeste lennukitega, kuid vastavalt tüübipädevust omades ei ole keelatud opereerida ka reisilennukit. Ka sel juhul ei tohi sellisele lennule pileteid müüa ja kõik lennuki kulud tuleb piloodil enda kanda võtta. Seega vastab erapiloodi lennuk tema enda vajadustele ja rahakoti paksusele.

"Viimastel kümnenditel on turule tulnud ka hulk uusi tootjaid ja üks märkimisväärsemaid mudeleid on taas ameeriklaste toodetud Cirrus. See lennuk on varustatud ka langevarjuga, mis kannab hädaolukorras tervet lennukit."

AdobeStock nordica flynordica 980x500

Kõige levinumad erapilootide lennumasinad on nelja-kuni kuuekohalised lennukid, näiteks Ameerikas toodetud Cessna. Viimastel kümnenditel on turule tulnud ka hulk uusi tootjaid ja üks märkimisväärsemaid mudeleid on taas ameeriklaste toodetud Cirrus. See lennuk on varustatud ka langevarjuga, mis kannab hädaolukorras tervet lennukit. Cirrust reklaamitakse kui üht turvalisemat väikelennukit, mis on sobilik nii ärimehe minimaalse ajakuluga olulistele kohtumistele jõudmiseks kui ka perele puhkusereisiks. Tehasest ostetuna võib selle hind olla 500 000 dollari juures, kuid kasutatud ja hästi hooldatud lennumasinaid on võimalik järelturult osta ka 50 000 dollariga. Kui endal lennukiostu plaani pole, leidub alati keegi, kes on valmis enda oma rentima.

"Erapiloodiks saab õppida alates 15.-16. eluaastast. Vanuse ülempiiri paneb paika tervislik seisund."

Kui sul pole ambitsiooni ametipiloodiks saada, kuid huvi lendamise vastu on suur, võib lahenduseks olla erapiloodi kursus. Erapiloodiks saab õppida alates 15.-16. eluaastast. Vanuse ülempiiri paneb paika tervislik seisund. Teooriakursuse saab läbida ka distantsilt, sh ka töö kõrvalt, meeldivas tempos ja sobiliku finantskoormusega. Eestis on võimalik valida mitme koolitaja vahel, kelle andmed leiab MTÜ Eesti Erapilootide Liidu kodulehelt www.pilots.ee.

Artikkel ilmus Nordica pardaajakirja Time Flies numbris talv-kevad 2019